Sukcesja stanowiskowa w salonie fryzjerskim

sukcesja stanowiskowa

Sukcesja stanowiskowa

Sukcesja to temat głównie związany z transferem wiedzy, władzy i własności założyciela firmy na rzecz osób z kręgu rodzinnego, których zadaniem jest kontynuacja działania przedsiębiorstwa w kolejnym pokoleniu. Dotyczy co do zasady firm rodzinnych.

Można jednak wyodrębnić z tego procesu jeden z elementów, który w kontekście prowadzenia salonu może mieć kluczowe znaczenie w obrębie zatrudniania i zarządzania pracownikami.

Mowa tutaj o sukcesji stanowiskowej i kompetencyjnej. Hasło może brzmieć zagadkowo, obco, tajemniczo…

A ja zapytam inaczej, czy kiedykolwiek myślałeś/aś o tym, by przygotować kogoś, kto miałby Cię zastąpić lub poprowadzić Twój biznes w sytuacji gdyby coś Ci się stało i nie mógłbyś pracować, albo chciałbyś zająć się czymś jeszcze, przejść w stan emerytalny lub po prostu „zarządzać z tylnego siedzenia”.

Może to być również zespół osób, które odpowiednio przygotowane, będą w Twoim imieniu prowadzić Twoje biznesy. Żeby jednak tak się stało, potrzebne jest kilka kroków, gdyż taki transfer wiedzy i kompetencji powinien odbyć się według zaplanowanego procesu, scenariusza.

Warto zacząć od zbadania aktualnych kompetencji, posiadanej wiedzy i posiadania cech oraz umiejętności wymaganych do objęcia wyznaczonych przez Ciebie stanowisk. Obsadzenie stanowisk inaczej niż po kompetencjach i kluczowych umiejętnościach może spowodować zahamowanie rozwoju Twojej firmy.

Relacje i uczucia proponuje schować w tym momencie w kieszeń i kierować się adekwatnymi do obejmowanych stanowisk cechami kandydatów. To może pozwolić w przyszłości rosnąć biznesowi, nawet jeśli Ty nie będziesz brał w tym czynnego udziału. Zadzieje się tak dlatego, ponieważ prawdopodobnie dotychczas nie było to realizowane przez pryzmat umiejętności, ale na bazie długotrwałych relacji, zażyłości i uleganiu wpływom osób.

Powinieneś/aś również nauczyć się delegować zadania i oddawać odpowiedzialność za podejmowanie decyzji. Dla wielu nie będzie to łatwe, gdyż często na przestrzeni lat doświadczyłeś lub znasz kogoś kto doświadczył nieuczciwości ze strony pracowników. Dlatego patrzysz przez pryzmat braku lojalności, nieuczciwych praktyk, kradzieży bazy danych oraz zbyt łatwego opuszczania Twojej firmy przez pracowników, kierujących się najczęściej względami finansowymi.

Można temu zapobiec i spowodować wyższą retencję pracowników w firmie.

Czym jest retencja?

Retencja pracowników, od łac. retentio – zatrzymywanie, polega na wdrażaniu rozwiązań pro pracowniczych, systemu motywacyjnego, a także optymalizacji wysokości wynagrodzeń i świadczeń dodatkowych, które łącznie czynią pracę w firmie atrakcyjną dla pracowników.

Wysoka retencja pracowników oznacza, że:

  • Są zadowoleni z pracy jaką wykonują,
  • Odpowiadają im warunki pracy (zarówno w kontekście higieny pracy jak i czynników motywacyjnych),
  • Oferta konkurencji nie jest wystarczająco atrakcyjna, by skłonić pracowników do odejścia,

W raporcie płacowym 2020 Hays Poland możemy przeczytać, że aż 90% badanych pracodawców oferuje benefity pozapłacowe. Jednocześnie zaledwie 14% z nich uważa, że ułatwiają one pozyskiwanie pracowników. Ta rozbieżność może wynikać z dość sztampowego podejścia do tego rodzaju świadczeń.

Od lat na liście najbardziej popularnych królują pakiety prywatnej opieki medycznej i karty sportowe. Dlaczego nie spełniają swojej roli? Bo nadal niewielu pracodawców bada poziom zadowolenia z dostępnych w ich firmie benefitów (34 % według raportu Hays), nie mówiąc już o dopasowaniu ich do potrzeb pracowników. Ci natomiast, wśród najbardziej pożądanych wymieniają m. in. pracę elastyczną, dofinansowania edukacji i dodatkowe dni wolne.

Owszem, opieka medyczna również jest wysoko na liście, ale pakiet sportowy pojawia się na jej końcu lub nie pojawia się w ogóle. Tymczasem, jeśli benefit ma spełniać swoją rolę, czyli być czymś, co pomoże zatrzymać pracownika w organizacji lub go do niej przyciągnąć, musi odpowiadać na jego potrzeby. Zasada „wszystkim po równo” jest takim samym grzechem, jak przyznawanie dodatkowych świadczeń według niejasnych zasad, znanych tylko wtajemniczonym.

Podobnie rzecz się będzie miała w salonach. Dlatego korzystnym rozwiązaniem jest zaplanowanie i wdrożenie programu w celu zachowania wysokiej retencji wśród kluczowych pracowników. Ma to również za zadanie obniżenie rotacji i utrzymanie pracowników w firmie dłużej niż dotychczas.

Zapraszam do kontaktu właścicieli firm, dla których zaprojektuje i pomogę wdrożyć przygotowane indywidualnie rozwiązania, które będą zawierać najważniejsze dla pracowników korzyści i które spowodują, że najzwyczajniej mogą nie być zainteresowani pracą w innym miejscu.

Wracając do tematu sukcesji kompetencyjnej, musisz przyznać szczerze, że marzą Ci się regularne wakacje, odpoczynek, czas dla siebie i dla najbliższych. Bez zamartwiania się co się dzieje w firmie podczas Twojej nieobecności. Mając pewność, że wszystko jest poukładane, odpowiednie osoby prowadzą to w taki sposób jak sam byś tego lepiej nie zrobił. Nie możesz sam/a ciągle za wszystko odpowiadać i wszystkim kierować. Jeśli firma ma rosnąć i dać Ci w przyszłości dochód bez większej ingerencji Twojej osoby, no może jedynie w formie nadzoru, podejmowanie najważniejszych decyzji w firmie oraz planowania rozwoju marki, powinieneś przemyśleć temat przygotowania odpowiednich osób do przejęcia istotnych ról w firmie. Mam nadzieję, że nie zamierzasz opierać finansowej przyszłości wyłącznie o państwowe okruszki emerytalne. Jeśli nie masz świadomości, co czeka właścicieli firm, koniecznie przeczytaj artykuł o emeryturach. (Fryzjer na (bieda)emeryturze, czyli dlaczego powinniśmy zacząć oszczędzać)

Odpowiednie ułożenie tego procesu, wdrożenie najlepiej przygotowanych osób do objęcia najważniejszych stanowisk to proces. Jest to zdecydowanie lepsze rozwiązanie niż robienie wszystkiego samemu, odbierając sobie możliwość rozpędzenia i rozwoju firmy, spędzania życia na lepszych aktywnościach niż tylko praca i tak do emerytury albo jeszcze dzień dłużej.