Czy fryzjerstwo jest dla Ciebie?

Zacznij od dlaczego…

To zdanie powtarza wielu trenerów biznesu, coachów, wielu ludzi sukcesu, osób odnoszących spektakularne wyniki w swoich biznesach. Piszą o tym w książkach i poradnikach.

Ja też zacznę swój artykuł, od zadania pytania: „Dlaczego”. Zaraz wyjaśnię Ci, dlaczego jest to takie ważne.

Wiele z osób prowadzących działalność w tej branży mogłaby powiedzieć o sobie, że prowadzi biznes. Niestety jest to nie do końca prawdziwe prowadzenie biznesu. Nie obrażaj się, ale w biznesie planuje się działania, określa się cele, robi się budżet, uwzględnia koszty, przewiduje zyski, planuje działania marketingowe, rekrutacje itp. Przede wszystkim jednak dąży się do rozwoju.

Ilu z Was, prowadzących salon fryzjerski robi wszystko to, co napisałem powyżej? Nie robiłem w tym kierunku żadnych badań rynku, ale nie pomylę się, jeśli napiszę, że 10-20%.

Nie zdajecie sobie sprawy, jak wiele tych biznesowych czynności może pomóc Waszym biznesom. Jak dużo można osiągnąć, jeśli się wcześniej coś zaplanuje, obliczy, stopniowo wdroży. Nie jest to nic trudnego, wymaga jedynie poświęcenia czasu i dyscypliny. Planowanie i strategia dużo szybciej doprowadzi do upragnionych celów, którymi może być, chociażby wzrost dochodów. Doskonale zdaje sobie sprawę, że wiele czasu tracisz, nie wykorzystując go efektywnie, tracąc na czynności, które nic nie dają. Zarządzania i organizacji czasu też można się nauczyć.

Mam nadzieje, że zauważyliście, ile jeszcze przed Wami. Ja też cały czas się uczę, więc może warto poczuć się tego razem ze mną? Edukacja jest bardzo ważna, pisałem już o tym tutaj – Dla tych 5 powodów powinieneś się fryzjerze edukować

Zdecydowana większość prowadzących salony skupiona jest tylko na tu i teraz. Wasz biznes opiera się głównie na zasadzie, że mam swój salon, pracuje samodzielnie lub kogoś zatrudniam i jest dobrze, bo zarabiam. Żadnych dalekosiężnych planów rozwoju, żadnych analiz i strategii, a najczęściej jedyny plan to pracować samemu. Bo wszyscy oszukują, kradną, nie chcą pracować itp.

Pracujecie po 10-12 godzin dziennie, poświęcając większość życia pracy, wiedząc doskonale jakie ryzyka zawodowe zawód ten niesie za sobą. Gonicie za pieniądzem, tracąc często najcenniejszy okres swojego życia. Nie macie czasu na przyjemności, hobby, odpoczynek i rodzinę. Bo przecież musicie pracować.

Zatrzymaj się na chwilę i odpowiedz sobie, ale tak szczerze.

Dlaczego postanowiłeś/aś zostać fryzjerem?

Nie myśl o tym, co chcesz usłyszeć, tylko o tym, co tak naprawdę Cię do tego nakłoniło. Dlaczego wybór padł na fryzjerstwo?

Zacznij właśnie od dlaczego. Ja chętnie pomogę Ci planować i rozwijać swoje dlaczego. Pod warunkiem, że naprawdę tego chcesz i będziesz solidnie pracować na to.

Czy fryzjerstwo to Twoja prawdziwa pasja? Czy naprawdę chcesz pomagać ludziom, uszczęśliwiających ich za pomocą lepszego wyglądu? Czy może był to pomysł kogoś innego? Ktoś powiedział, że można zarobić, że łatwa i pewna praca. Przecież ludzie nie przestaną korzystać z usług fryzjera.

Może to rodzice wybrali za Ciebie, bo była to jedyna szkoła w okolicy, bo było łatwo, bo nie było innego pomysłu na przyszłość? Powtarzali Ci, że dobrze mieć jakiś fach w rękach? Nie mówili, że trzeba być dobrym i kreatywnym, żeby się wybić? Nie mówili, bo sami wychowywani byli w czasach, gdzie ważne było, żeby mieć prace. Nikt nikogo nie wspierał. Jeśli słuchałaś/eś mojego wykładu o pokoleniach, które wygłosiłem na scenie edukacyjnej podczas Targów w Katowicach, to pamiętasz, jakie są różnice w mentalności osób z różnych pokoleń.

Nagranie z tego wykładu jest nadal dostępne na moim fan page. Polecam wysłuchać. Tylko się pospiesz, bo nie wiem, jak długo je tam jeszcze będę udostępniał dla wszystkich. Tutaj masz link – Nowe pokolenia – wykład Marcin Głuszyński

Więc czy to tylko pieniądz był czynnikiem przemawiającym za zawodem fryzjera? Nie twierdze, że nie można dużo zarobić, bo można. Nie ma natomiast nic za darmo. Trzeba się nieustannie szkolić, bo fryzjerstwo ewoluuje. Cały czas przybywa technik, produktów, możliwości. Nie będąc na bieżąco, przegrywasz.

Jeśli poprawnie i szczerze odpowiesz sobie na pytanie, dlaczego, będziesz umieć również odpowiedzieć na pytanie, co chcesz osiągnąć. To jest pierwszy krok do zaplanowania sobie ścieżki do osiągnięcia tego celu. Spójrzmy na przykład.

Twoje, dlaczego to sława. Chcesz być sławnym stylistą. To nie siedź i nie pierdź w stołek, przeglądać fejsa tylko pomyśl, jak tam dojść. Ucz się, pokazuj, aplikuj do najlepszych salonów lub twórz swoje unikalne miejsce. Próbuj wbijać się na czesanie do pokazów mody, koncertów, występów. Zacznij od czegoś mniejszego, od lokalnego rynku. Być może okaże się, że to wcale nie jest takie trudne. Może się również okazać, że to wcale nie tak jak sobie wcześniej wyobrażałeś/aś. Samo przygotowanie trwa długo, częste wyjazdy, a Ty przecież masz lub planujesz rodzinę.

Póki nie sprawdzisz, nie dowiesz się, czy to prawdziwe marzenie i czy to jest to, co chcesz robić.

To samo jak chcesz zostać szkoleniowcem, mieć sieć salonów czy jeden, ale duży z fajną ekipą.

Jeśli nic nie zrobisz, to możesz też zostać jedną z tych osób, które tylko sobie po cichu, pod nosem marzy, ale nic z tym nie zrobi. Inny ponarzeka, zwali winę na innych, na cały świat. Może stwierdzi, że się nie da.

Popatrz, że inni dali rade i wcale nie było to niemożliwe. Jak to zrobili? Mieli marzenia i ciężko pracowali by je zrealizować. Obserwuj i doświadczaj. Nie kopiuj bądź sobą. Miej swój unikalny styl, wyróżnij się. Nie szukaj wymówek. Każda wymówka tylko oddala Cię od osiągnięcia celu.

Ważne jest, żeby mieć plan i cele. Musisz do czegoś dążyć, inaczej nie możesz oczekiwać czegoś więcej. Celów może być naprawdę bardzo wiele. Zacznij to robić teraz. Weź kartkę i wypisz wszystko to, co chcesz osiągnąć. Teraz. Jeśli nie zaczniesz działać teraz, to kiedy? Równie dobrze później tego też nie zaczniesz tego robić. Będzie jak wyżej, wymówka i zero efektów.

Przecież musiało być jakieś dlaczego?

Przypomnij sobie swoje dlaczego. To nic, że minęło dużo czasu. Może nie jest za późno, na odnalezienie pasji w tym, co robisz i zrealizowanie czegoś, co kiedyś Ci przyświecało.

To co? Zaczynamy realizować Twoje marzenia?

Marcin



Dla tych, którzy jeszcze nie wiedzą, istnieje grupa na FBLepszy salon — wsparcie dla fryzjerów.

Dołącz do niej. Znajdziesz tam mnóstwo przydatnych informacji na temat funkcjonowania salonu.

Jeśli podoba Ci się powyższy artykuł, pokaż to, klikając na Lubię to”. Możesz też udostępnić wpis na swoim Facebooku, poniżej jest przycisk do tego. Dzięki temu będę mógł dotrzeć z moim przekazem do większej ilości osób. Z góry dziękuje wszystkim klikającym.

Zapraszam także na profil na FB – MartinStonePL